Temat dnia: Zabawy z mamą i tatą "Pan Listopad gra ..." – zabawy i ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania Cele ogólne:
- Rozwijanie funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, kinestetycznych
- Kształtowanie lateralizacji i orientacji w prawej i lewej stronie ciała
- Wielozmysłowe uczenie pisania litery M – m pisanej
- Przyswojenie prawidłowych nawyków ruchowych podczas czynności graficznych: właściwe trzymanie narzędzia, właściwej kolejności i kierunku kreślenia litery
Cele operacyjne: dziecko
- orientuje się w schemacie własnego ciała
- rozpoznaje kierunki w przestrzeni
- zapamiętuje treść i śpiewa piosenki
- odtwarza rytm piosenki oraz ilustruje piosenkę ruchem
- gra na instrumentach perkusyjnych
- tańczy proste układy taneczne
- pisze literę M – m po wzorze w dużej liniaturze
- zgodnie uczestniczy z innymi w zabawie
- samodzielnie nakrywa do stołu i porządkuje miejsce pracy
- prezentuje rodzicom własne umiejętności i efekty własnej pracy
Metoda: MDS wg M. Bogdanowicz Formy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna, zespołowa, Formy aktywności: muzyczna, ruchowa, plastyczna i słowna Pomoce:
- magnetofon, instrumenty perkusyjne, tacki z piaskiem, wzór graficzny litery M – m, wałeczki z piaskiem,
- talerzyki, obrusy, flakony, stoliki, krzesełka, serwetniki, kubki,
Opis sytuacji wychowawczo-dydaktycznych:
- Śpiewne powitanie "Wszyscy są, witam was, zaczynamy bo już czas. Jestem ja, jesteś ty - Raz, dwa, trzy" – płyta "Kinezjologia edukacyjna"
- Zabawy wprowadzające: ćwiczenia na koncentrację uwagi i orientację w schemacie ciała i przestrzeni
- Zrób dwa kroki w prawo, dwa kroki w lewo, trzy kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, wykonaj trzy podskoki w miejscu. Wykonaj zwrot do okna, do drabinek – powtórzenie poleceń
- Usiądź na podłodze, zamknij oczy, lewą ręką dotknij głowy, brzucha i pleców, wskaż lewe biodro i lewe kolano. Prawym łokciem postukaj w prawe kolano, stopę, w podłogę. Każdym palcem lewej ( prawej) ręki po kolei dotknij czubka nosa.
- Przywitajcie się z rodzicem lewymi stopami, kolanami, rękami następnie to samo prawymi
- Usiądź naprzeciw rodzica. Wskaż jego prawe oko, ucho i policzek lewą ręką, poklep prawą ręką jego lewe ramię, lewą stopę połóż na jego prawej nodze. Zmiana ról.
- Zabawa ruchowa "Moja prawa, moja lewa, moje obie raz, dwa, trzy" – taniec integracyjny z mamą lub tatą – kaseta "Zabawy integracyjne KLANZA"
- Zajęcia właściwe:
- Opracowanie piosenki "Pan listopad" - rozmowa n/t treści, ćwiczenia funkcji językowych, budowa piosenki,
- Ćwiczenia ruchowe - zwrotka - naśladowanie ruchem gry na instrumentach pana Listopada ( kontrabas, flet, bęben) - refren – podskoki w kółeczkach
- Ćwiczenia ruchowo – słuchowe – rytmizacja tekstu, echo rytmiczne, akcentowanie pierwszej miary taktu zewnętrzną stroną dłoni na wałeczkach (lewa strona, prawa strona) z piaskiem, instrumentacja: bębenki, trójkąty, kołatki
- Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe:
- Demonstrowanie litery m - M pisanej – omówienie jej wyglądu ( jakie posiada elementy, ile ich jest, jak są położone w przestrzeni ), porównanie litery z innymi poznanymi: o – O, a – A,
- Pokaz sposobu pisania litery – zwrócenie uwagi na kolejność i kierunek wykonywanych ruchów, wykorzystanie fragmentu piosenki, tempo śpiewania dostosowane do tempa dzieci
- Polisensoryczne uczenie się litery – w powietrzu, na podłodze, po wzorze, na tackach z piaskiem - dzieci uczą się pisać literę śpiewając fragment piosenki w wolnym tempie ( bez muzyki)
- Reprodukowanie litery - pisanie liter w dużej liniaturze flamastrem
- Zajęcia końcowe – rozładowanie napięcia emocjonalnego
- Śpiew piosenki "Moja wesoła rodzinka" – ilustracja ruchowa – płyta CD 1 "Wesoła szkoła sześciolatka"
- Taniec z rodzicem "Contry dance" – płyta CD Betti Strauss
- Wspólny poczęstunek "Chatka sześciolatka"– nakrywanie do stołu, podanie przepisu na ciastko wykonane przez dzieci samodzielnie na zajęciach poprzedniego dnia, porządkowanie sali
- Zaproszenie rodziców na listopadowy spacer - zabawy dydaktyczne w terenie - rozpoznawanie kierunków, ćwiczenie spostrzegawczości, dostrzeganie zmian w przyrodzie późną jesienią
Opracowała: Dorota Fortuna, nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 11 w Jaśle |